1. Proč si dávat předsevzetí, když se můžete měnit postupně?

30.04.2013 21:21

Kerry Maiorca

Pokud jste jako většina Američanů, pak začátkem ledna zjistíte, že vás opět přitahuje potřeba sestavit si seznam novoročních předsevzetí. Třeba se rozhodnete, že v tomto rok budete zdravěji jíst a více cvičit a tak se dopracujete k tomu, že budete šťastnější, zdravější a naplnění mírem. Možná, že součástí těchto předsevzetí bude i závazek ke každodennímu jógovému cvičení; možná máte představu, že budete každé časné ráno rozbalovat cvičební podložku, usedat ke krátké meditaci a pak provádět úžasnou sérii pozic, které ve vás zanechají od samého začátku dne pocit regenerace a osvěžení.

Pokud jste ale podobní, jako většina Američanů, pak na začátku února jste bohužel porušili svá předsevzetí nebo jste k tomu už velmi blízko. Předsevzetí jsou pokusem o změnu nebo něco nového v našich životech. Ale změna bývá častěji pomalým procesem a ne něco, k čemu se můžeme donutit jen proto, že na stěnu věšíme nový kalendář.

Když většina z nás porušuje svá novoroční předsevzetí, myslíme si: "Snad se to podaří v příštím roce." Avšak proč být tak uspěchaný? Je přece téměř nemožné přejít od jednoho druhu chování k druhému, aniž bychom několikrát nesklouzli. Řekněme, že si dáte závazek, že budete zdravěji jíst. První týden se vám daří dobře a máte z toho skvělý pocit; nic vás nemůže zastavit. Pak ale přijde jeden špatný den v práci, přijdete unavení domů, v ledničce není nic, co by vás lákalo a pak někdo zvoní u vašeho vchodu - ukáže se, že je do prodejce sušenek "Girl Scout".

Skutečná změna znamená vynaložení úsilí každý den, hodinu i minutu. Pokud tento večer sníte krabici sušenek, neznamená to ještě, že zítra skočíte po kbelíku zmrzliny. Naopak, zítra začnete znovu. Cesta ke zdravější stravě ještě neznamená, že budete jíst pouze celozrnnou rýži, zeleninu a tofu. Stále mezi tím budou nějaké sušenky, pizza a brambůrky. Není až tak důležité, zda vaše předsevzetí poruší nějaká nezdravá vybočení; důležité je to, že v tom dokážete nalézt vyváženost.

A je to na vás, abyste prolomili ten bezvýchodný cyklus: přestali dělat předsevzetí a začali s pozvolnou změnou. Opravdová proměna vyžaduje nejen abyste stále vraceli ke svému úmyslu po každém uklouznutí, ale potřebuje od vás slitování a schopnost odolat sklonům k sebeodsuzování za chyby. Připouštějte si, že přijdou dny, kdy vás to přitáhne zpět ke starým návykům a na začátku může dokonce počet takových dní převyšovat dny, kdy se vám daří žít "nově". Pokud se ale pouze trestáte za každé uklouznutí, vzdáváte se úplně snahy o vývoj k lepšímu.

Když už u vás nastane nějaké nevítané vybočení, pomáhá k tomu přistupovat tak, jak byste reagovali v případě, že chcete podpořit někoho, o koho pečujete. Kdyby totiž ten druhý měl špatný den, určitě byste mu neřekli: "Tak jsi to propásl. Měl bys to prostě vzdát." Ale naopak byste jej ujišťovali, že takové dny míváme všichni, že jej máte rádi a víte, jak je to těžké, ale že by měl prostě začít znovu. A stejný postoj potřebujete zaujmout také k sobě. Musíte se stát sami sobě tím největším fanouškem: být jemný, ale věrný a stále sledovat, co se odehrává.

Nový rok má v sobě něco, co nás inspiruje, abychom snili o dramatických změnách, které pozmění naše každodenní životy. Nejlepší způsob, jak udělat nějakou změnu, je začít s něčím malým. Když se například rozhodnete pro pravidelné jógové domácí cvičení, měli byste k tomu přistupovat jako k hravému potěšení, než k domácímu úkolu. Začněte s něčím menším, jako je třeba pět minut cvičení kočky nebo psa tváří dolů. Nedávejte si náročný cíl; zvolte si pozici, která vám dělá radost a začněte jen tou jedinou pozicí. Brzy možná zjistíte, že se vám chce přidat druhou a třetí pozici a bude to postupný a přirozený vývoj a nikoliv nesmlouvavá povinnost.

Když přijdou dny, kdy si nenajdete čas ke cvičení, nedělejte si starosti. Není potřeba zaměřovat svou pozornost na skutečnost, že jste vybočili. Místo toho si příště, až se budete ráno protahovat ve vaší pozici psa tváří dolů, uvědomte, jak dobře se cítíte, když jste využili této příležitosti ke cvičení. Tím, že budete své návyky měnit postupně a přirozeně, uděláte ze svého úmyslu pravidelného domácího cvičení příjemnou část svého dne a nebudete mít sklony jej vynechávat. A to je rozhodně lepší, než mít pocit viny, který vás sužuje pokud jste si nenašli chvíli, abyste ulehli na svou cvičební podložku.

Cesta ke změně je kamenitá. Neznepokojujte se tím. I když váš nový zvyk přetrval měsíc nebo celý rok, pamatujte, že ve vývoji bývají výkyvy. V tomto případě to znamená stálé cvičení promísené občasným vynecháním. Dokud nedokážete přijmout tuto skutečnost, dokud nemůžete akceptovat pravou povahu změny, pak vám bude vaše proměna stále unikat. Proto udělejte jen jeden krok. Rozlučte se raději s rázným předsevzetím a místo toho zvolte dlouhodobou postupnou změnu. Bude potřeba na tom pracovat, ale postupná změna je cestou vyváženosti, umírněnosti, jemnou cestou. Buďte pevní a upněte se k tomu - pokud se objeví překážka, prostě začněte znovu.

 


(Přeloženo z www.yogachicago.com/jan06/newyears.shtml)