5. Jak začít den: ranní sprchování

14.04.2013 21:17

VaP

Už někdy v roce 1994 nám na semináři vysvětloval lékař V.Savčenko, jak je dobré každé ráno vnořit své tělo do ledové vody. Protože se zabýval mj. i balneoterapií, dokázal velmi barvitě líčit procesy, které se přitom odehrávají v těle. Naše kůže je vlastně velký tělesný orgán a její stimulací ovlivňujeme svůj celkový zdravotní stav. O odolnosti proti nachlazení se snad ani netřeba zmiňovat. Navrhoval nám místo celkového ponoření i variantní metodu – napustit co nejstudenější vodou cca 10 litrové vědro a to na sebe rázem vylít. Silně motivováni z jeho semináře jsme skutečně začali s manželkou praktikovat tento ranní rituál. Po dobu horkého léta to bylo docela příjemné a celkem jsme si na to zvykli, ale s příchodem zimy jsme postupně přestávali. Celé se to znovu opakovalo po absolvování opakovacího kursu – opět jsme vydrželi jen pár měsíců. S odstupem času mohu konstatovat, že k získání vytrvalosti v této proceduře scházel asi jeden podstatný faktor: tato metoda nám nebyla až tak příjemná, připomínala nám spíše masochismus. Když totiž zvedáte plné vědro vody k hlavě, abyste následně rázem celé tělo opláchli, vyvolá to obranný reflex, celí ztuhnete v očekávání šoku. To příjemné se dostaví až vzápětí – když to máte za sebou a drhnete se froté osuškou a cítíte velmi příjemné teplo.

Odložili jsme tedy tuto metodu s tím, že to pro nás není (když přestal jeden z nás, druhý už to také nedokázal). Po delším čase – asi v roce 2002 jsem si přečetl v knize Andree van Lysebetha jeho popis, jak by měl vypadat běžný den jogína. Rovněž on doporučoval začít den studenou vodou – ale ve formě sprchy (což MUDr Savčenko označoval za málo účinné a my jsme to bohužel vzali bezvýhradně za své). Motivován tímto popisem jsem na sobě začal uplatňovat velmi jemnou „uvykací kůru“, o které si myslím, že by mohla být akceptovatelná pro mnoho dalších.

Začíná se tím, že hned po vstanutí z postele a případném zastavení na WC se odeberete do koupelny. Svléknete se a ve vaně použijete nejlépe ruční sprchu. Jemným proudem studené vody začnete zkrápět chodidla a pak nárty obou nohou a uvědomíte si, jak je to příjemné. (Protože jste těsně před tím spláchli WC, bude studená voda určitě dostatečně studená.) Po vnější straně jedné nohy se osprchujete až do výše kolena a po vnitřní straně se vracíte dolů; několikrát opakujete. Pak můžete totéž provést i na druhé noze, zastavit vodu a soustředit se na pocity v obou nohou. Určitě nebudou nepříjemné, pokud si to předem nepřipouštíte. Poté vytřete obě nohy do sucha – čím víc přitlačíte, tím je to příjemnější. Pro první den to může stačit. Následující den proceduru opakujete s tím, že postupně přejdete výš – opět jednu nohu po vnější straně až k hýždi a po vnitřní straně dolů (možná i několikrát za sebou). Vystřídáte i na druhé noze a vnímáte ten pocit jako příjemný – lze to dokázat, pokud sprchování berete jako chladivé pohlazení (je to jen otázka přístupu). Když vytrváte, v následujících dnech přidáváte sprchování paží – opět po vnější straně nahoru k rameni a po vnitřní straně dolů. Pak přidáte osprchování břicha a hrudníku – je mnohem příjemnější, když současně se sprchou se hladíte dlaní. Opět postupujete odspodu až k ramenům pohybem cik-cak. V oblasti zad je vhodné první smočit bedra (přitom se současně hladíte hřbetem ruky), a pak přes ramena kropit celá záda. (Sprchování zad vnímám vůbec jako nejpříjemnější, protože je tam rozmístěno nejméně receptorů.) Celou sprchu zakončíte v posledních dnech postupného přivykání ostříkáním krku a obličeje (teprve tehdy si uvědomíte, jak je ta voda studená, protože tady je pro změnu tepelných receptorů nejvíc).

 

Po dokončení sprchy chvíli stojíte, pozorujete, jak z vás voda skapává a začnete ji stírat rukama z těla. Potom následuje vytření froté osuškou do sucha – nejlépe až do zčervenání. A pak následuje zlatý hřeb celé procedury – v těle se rozlévá velmi příjemný pocit tepla, máte radost sami ze sebe (zazubíte se na sebe do zrcadla). Když tuto radost dokážete na sobě pozorovat, začne vás to těšit, budete mít rádi své tělo a zlepší se vaše schopnost koncentrace!

 

 

(Vybráno z mojí seminární práce v rámci kurzu cvičitelů jógy)