1. Meditace a dechové cvičení

14.04.2013 21:30

 

[ Tuto techniku učil původně Buddha, v poslední době např. M.S.Lewis, který ji poněkud vylepšil; s plným respektem jsem ji zcizil a revidoval pro vás.]

Začněte tím, že si jen budete prostě uvědomovat nádech a výdech. Pak začněte dýchat hlubokým dechem a uvědomujte si hluboké nádechy a hluboké výdechy. Několikrát opakujte.

 

Pak začněte nadechovat jemným dechem, uvědomujte si, že nadechujete jemně, vydechujte jemně a uvědomujte si, že jemně vydechujete. Nadechujte se krátce, vydechujte krátce. Nadechujte dlouze, vydechujte dlouze.

 

Potom, co jste takto několikrát provedli toto dýchání, postupně měňte dech na prodloužený a jemný, dlouhý a kultivovaný. Po zbytek tohoto cvičení pozorně nadechujte a vydechujte tímto dlouhým, pročisťujícím dechem. S pomocí tohoto dechu vdechujte všechnu radost, kterou jste schopni nadechnout a vydechujte všechnu radost, kterou jste schopni vydechnout. Radost vstupuje dovnitř a vystupuje ven. Provádějte takto několik minut.

 

Pak nadechujte všechnu lásku, kterou jste schopni nadechnout a všechnu lásku, kterou jste schopni vydechnout. Láska vstupuje dovnitř a vychází ven. Měňte pak dech na stále jemnější, stále delší, stále více prostupující, nadechujte všechen mír, který jste schopni nadechnout a všechen mír, který jste schopni vydechnout. Mír vstupuje a vychází. Naplňujte místnost, kde se nacházíte, mírem. Naplňte celou budovu a její okolí mírem. Dýchejte mírem pro celé město, pro celý svět, ve kterém žijete.

 

 

(Přeloženo z knížky Bo Lozoff - WE’RE ALL DOING TIME, vyd. Human Kindness Foundation 2006)