2. Meditace pozornosti tiší mysl a vede k vnitřnímu míru

14.04.2013 21:47

Paula Rothstein

Jde vlastně o něco skrytého za zmatkem, který pravidelně vplouvá do vašeho dne. Nebývá to nijak zvlášť dlouhý časový úsek, ale zato vám dává k dispozici něco jako skutečnou zahradu míru, klid a zářivost; a jeho potenciál je vám plně k dispozici, pokud se rozhodnete jej využít. A do takové zahrady můžete vstoupit s pomocí něčeho, co se nazývá „meditace pozornosti.“ Všechno co je k tomu zapotřebí, je zklidněné tělo, vycvičená mysl, schopná se soustředit na to, co se právě děje a nikoliv na minulost nebo budoucnost.

Je to podobné jako u svalů - také mysl potřebuje každodenní soustřeďování, pokud má zůstat pevná a plnit úkoly s určitým stupněm pružnosti. Zařazení meditace do každodenního života může nabídnout významnou pomoc pro dosahování psychického rozvoje. Avšak obdobně jako tomu bývá u svalového tréningu ani zde nebývají pokroky okamžité. Nakonec se vždy ukáže, že je to pouze vytrvalost, která se vám postará o nejvyšší zúročení.

Co vám může meditace pozornosti přinést?

Marcus Aurelius kdysi řekl: „Celý vesmír se neustále mění; náš život je takový, jaké jsou naše myšlenky.“ A meditace je přesně totéž - je to startovací bod ke změně. Pokud dokážete změnit svou mysl nebo když se ztišíte na dostatečně dlouhou dobu, abyste uslyšeli své srdce a duši, budete pak schopni změnit ten nejdůležitější směr svého života.

Z historického pohledu tu asi ještě nebyla společnost, která by zabloudila tak daleko od základního uvědomění, jako je tato, ve které nyní žijeme. Potřeba hledat mír v nás dosahuje už kritického stupně - a to vysvětluje, proč meditace v současnosti proráží krunýř všeho, co v Americe převládá. Naštěstí je tu meditace pozornosti, která podobně jako soustředění při jídle, poskytuje člověku přijetí a legitimitu dokonce i mezi tradičními medicínskými přístupy.

Meditace dává výsledky

I vědecký výzkum ukazuje, že lidé, kteří začali pravidelně provozovat meditaci, už po 8 týdnech vykazují měřitelné změny v šedé kůře mozkové. I vyšetření magnetickou rezonancí u nich prokázalo takové změny, které mohou příznivým způsobem ovlivňovat paměť, empatii, smysl pro sebe sama nebo lepší adaptaci na stres.

Nedávnou studii, publikovanou v magazínu Perspectives on Psychological Science, prováděli na univerzitě Justuse Liebiga a na Harvardské lékařské univerzitě. Zaměřili se na čtyři následující klíčové součásti, které je zřejmě možné počítat mezi meditací pozitivně ovlivňované:

1. Posilování pozornosti
2. Vědomí těla
3. Zvládání emocí
4. Vnímání sebe sama

Ať už patříte mezi novice nebo pokročilé jogíny, vždy máte k dispozici hojnost příruček o meditaci a osobním růstu ve všech výše uvedených oblastech. I když se to může stát studijním objektem, který bude tak komplikovaným, jak si jej uděláte, bývá zároveň překvapivě snadné s tím začít. Například byste mohli začít podle jednoduchého popisu meditace, jako je ten, který lze nalézt v knížce The 8 Minute Meditation od Victora Daviche. Pro takový začátek potřebujete jen krátký časový úsek z vašeho dne, abyste se usadili v klidu, soustředili se na své dýchání a takto trénovali svou mysl, aby se uměla soustředit na přítomnost. Dovolíte přitom svým myšlenkám, aby vyplouvaly na povrch a pak je necháte zase rozplynout.

I krátké chvíle strávené v meditaci a naplněné mírem vám mohou začít přinášet pozitivní vliv na celý zbytek vašeho pracovního dne. Můžete se stát výkonnějšími ve všech oblastech, kde k tomu cítíte potřebu.

Další zdroje:
http://healthfreedoms.org/2011/11/17/meditation-improves-the-immune-system-research-shows/
http://well.blogs.nytimes.com/2011/01/28/how-meditation-may-change-the-brain/
http://www.psychologicalscience.org/index.php/news/releases/56086.html



 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/034239_meditation_inner_peace.html)