3. Odstraňují zkruty toxiny z těla?

14.04.2013 21:42

Timothy McCall, MD


Doufám, že jste také přežili vánoční svátky ve zdraví. I když jsem docela šťastný a otevřený člověk, přihodila se mi před několika dny věc, která ve mně vyvolávala nucenou veselost, ale nelíbila se mi. Kontaktovala mě totiž Kelly Couturier z the New York Times (NYT) a požádala mě o komentář ke svému příspěvku, který připravovala pro novoroční vydání. V něm se chtěla zabývat tím, jak jóga může pomoci překonat ranní kocovinu.[1]

Jak jsem předpokládal ještě před zahájením našeho interview, Kelly začala dotazováním na to, které jógové pozice by mohly být nejúčinnější na zahnání kocoviny. Já se ale snažím vždy využívat podobných příležitostí k tomu, abych se pokusil vzdělávat redaktory v tom, jak jógová terapie skutečně působí. Dobrý jógový terapeut se pokouší vyhodnotit celkovou situaci svého studenta a nebýt nařizujícím a nevycházet jen z lékařské diagnózy, jak by mnozí předpokládali. Zajímá se tudíž o momentální příznaky, energetický stav, držení těla, tělesnou kondici, vnitřní napětí, vnímaný stres, způsob dýchání, jógové zkušenosti, kontraindikace atd. A pak, na základě svého pozorování a podle zpětných vazeb, které mu student dává při provádění různých pozic a praktik, dává dohromady svůj plán.

Reportérka z NYT se zajímala především o můj pohled lékaře na názor, který slyšela od více učitelů jógy: že totiž především zkrutové pozice by mohly být prospěšné na ranní nevolnosti, neboť stimulují játra a ty pak účinněji likvidují toxiny. Tento druh pozic, jak jste už nepochybně slyšeli, „vymačkává a proplachuje“ vnitřní orgány tím, že z nich ždímají stojící krev při zkrutu a pak umožňují nové zaplnění čerstvou krví po návratu z pozice. I když má tato teorie v sobě jakousi logiku a já se odvažuji konstatovat, že je poměrně přesná, jde o něco vědecky zatím neprokázaného. A také ještě nejsou žádné důkazy o tom, že by zkrutové pozice pomáhaly játrům čistit krev od toxinů, Možná by na tom mohlo být něco pravdy a určitě to patří k jógové tradici, ale najisto to opravdu nevíme. A jen pro vaši informaci: přestože jsme nepochybně vystavováni velkému množství toxinů jak v životním prostředí, tak i odjinud, většina praktických lékařů bývá na toto slovo alergická - proto je používejte opatrně!

Co ale určitě víme, je skutečnost, že různé jógové praktiky pomáhají k úlevě od mnoha chorobných příznaků, ke kterým patří třeba i bolesti hlavy, následující třeba i po alkoholické noci. Já osobně se domnívám, že kombinace jógových praktik, ke kterým patří zkruty, působí na činnost jater a dalších vnitřních orgánů prostřednictvím mnoha propojených mechanizmů. Dochází přitom také ke zlepšení funkcí autonomního nervového systému. I když často hovoříme o účincích jednotlivých pozic, jen zřídka je provádíme izolovaně. Téměř vždy bývají součástí sestav cvičení, kam patří pozice různých typů, jako jsou záklony nebo převrácené pozice a také dechová cvičení, meditace aj. Co všichni víme s celkem velkou jistotou, je to, že naše cvičení nám pomáhá cítit se lépe.

A tak raději než mluvit o údajných mechanismech působení, které nebývají ničím více než informovanými dohady (třeba že zkruty uvolňují z těla toxiny), bych vám chtěl navrhnout, abyste se drželi toho, co víte najisto. Také si myslím, že je dobré hájit věci, které pochází i odjinud než z jógové tradice, ale věda je přitom (zatím) ignoruje. Avšak nezabalujte je do vědeckého jazyka, abyste jim dodávali zdání co největší věrohodnosti. Například není vhodné tvrdit, že pozice sarvangásana (stoj na ramenou - svíčka) zlepšuje prokrvení štítné žlázy (jde o spekulaci, která je asi trochu nepřesná). Místo toho je vhodnější říkat, že jógová tradice nás učí, že tato pozice může být užitečná pro ty, kteří mají potíže se štítnou žlázou. Pokud to ale budete vysvětlovat tím prvním způsobem, někteří z vašich posluchačů se od vás mohou odvrátit, protože v toho budou cítit pseudovědecký přístup. Poněvadž už mnoho jógových tvrzení bylo doloženo vědeckými studiemi - a občas i k překvapení vědců - a také našimi životními zkušenostmi, není nám zapotřebí, abychom byli rozpačití z věcí, které k nám přichází výhradně prostřednictvím tradice.

A když už je řeč o vědeckém pohledu, právě jsem aktualizoval seznam zdravotních potíží, u kterých vědecké důkazy dokládají prospěšnost jógy. Když byla poprvé vydána v roce 2007 moje kniha Yoga as Medicine, tento seznam obsahoval 42 diagnóz. V roce 2009 byl rozšířen na 50 a nyní - s přihlédnutím k publikovaným výzkumům ke konci roku 2010 je to už 54 položek. Přitom je možné čerpat ze stovek vědeckých studií. Jako poslední k tomuto seznamu přibyly postraumatické stresové zátěže (Post-Traumatic Stress Disorder - PTSD) a spektrum potíží souvisejících s autismem (Autism Spectrum Disorders). Samostatný seznam najdete pod odkazem [2], 10-stránkový seznam s citacemi v odkazu [3]. Tento seznam můžete bez obav umístit i na své internetové stránky nebo blogy nebo je posílat dalším zájemcům - včetně vašeho lékaře.


 

Odkazy:

[1] http://cts.vresp.com/c/?DrMcCall.com/c2f7024842/d90166b6f0/1d1231fe84/ref=health
[2] http://cts.vresp.com/c/?DrMcCall.com/c2f7024842/d90166b6f0/b02ee76563
[3] http://cts.vresp.com/c/?DrMcCall.com/c2f7024842/d90166b6f0/c5599768ab


 

(Přišlo mi od autora mailem 6.1.2011)